..::s.a.n.d.a.r.a.n.h.a.t.i::..
norzitatytalib.blog the web

..::f.o.l.l.o.w.e.r.s::..

..::penguasa kastam::..

Salam semua...
Semalam taty ada interview as penguasa kastam dekat menara kastam johor bahru... Beberapa hari sebelum interview taty rasa risau juga..tak tahu kenapa interview kali ni seperti meresahkan taty..
 Nak dijadikan cerita, pada hari interview taty boleh pulak sampai lambat...cuak juga di buatnya sebab taty dh bertolak dari rumah awal jam 7:10am. Tak sangka jalan depan Plaza Angsana menuju ke bandar sesak sangat...taty terperangkap dalam jem tu hampir 45 minit..kelam kabut taty di buatnya cepat-cepat taty call SPA tp orang yg incharge bahagian kastam tiada..tapi nasib orang yang menjawab telefon tu beritahu "tak pe kak, kami masih menerima sebelum jam 10:00 pagi" huhhh lega den..

Tengah duk sibuk cari bangunan kastam tu tiba-tiba taty terlepas pulak simpang dia..try call member-member kot-kot ada jalan shortcut, tapi takde pulak yang pick-up fon...apalagi kembali cuak la taty..so taty pun terusla menuju ke CS untuk u turn semula. Nasib masa on the way u turn tu dapat call ain..so ain pun beritahu taty jalan mana yang perlu taty masuk...

Akhirnya tepat jam 9:00 pagi taty sampai kat menara kastam tu...tapi masa tu moral down betul...perasaan jadi tak tentu hala...tapi taty try juga cover..cuma hati dah tak tenteramla...taty dapat giliran no. 7, rupanya ada lagi yang lmbat dari taty. Calon temudaga untuk 15 Julai 2010 hanya 8 org dan merupakan hari terakhir untuk sesi temuduga penguasa kastam.

Giliran taty dalam jam 12:00 tengahari..bila dah masuk tu jawab je la mana yang boleh...apa yang di baca entah kemana..tapi boleh la..antara soalan yang ditanya:
1. Apa preparation yang anda buat sebelum datang temuduga?
2. Apa yang anda tahu tentang Kastam?
3. Visi dan Misi Kastam?
4. Apa pengalaman anda berurusan dengan kastam, dan pendapat anda?
5. Terangkan prosedur untuk memohon permit barang import? (ni memangla taty tak dapat jawab, soalan ni di tanya sebab dia ingat semua sal kastam kt PTP tu taty uruskan..huhh)
6. Kenapa misi kastam ada menyatakan "memelihara keselamatan rakyat dan menjaga kesejahteraan rakyat"?
7. Apa pendapat anda tentang pekerja kerajaan? dan berikan idea untuk meningkatkan lagi mutu pekerja kerajaan?
8. Apa yang anda faham tentang GST?

Tak semua taty dapat jawab dengan excellent la.. Apapun semua dah lepas so berdoa dan tawakal la yang sebaiknya...Kalau ada rezeki taty. insyaallah... Thanks buat semua yang mendoakan.

2 comments:

zurina said...

Assalamualaikum...akak sy ade interview kastam 30 june ni...huhu...interview bm k bi eh?/

Mohd Arzaiee & Norzitaty Rubaya said...

zurina sory akk baru bkak blog ni stlh sekian lama menyepi...dpt x kje kastam tu?

Post a Comment

 

W3C Validations

Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Morbi dapibus dolor sit amet metus suscipit iaculis. Quisque at nulla eu elit adipiscing tempor.

Usage Policies